De fleste UPS-systemer er svært effektive hva gjelder å signalisere dersom noe er feil. Men for et utrent øye og øre, kan disse advarslene bare virke som blinkende lys og høye lyder. Det er nødvendig å forstå hva din UPS-alarm betyr samt å vite hva man bør/skal gjøre dersom problemer oppstår.

Det finnes mange forskjellige UPS og enda flere forskjellige modeller, men nesten alle er utstyrt med et tilsvarende likt varslingssystem, som består av tre fargede lys og en hørbar alarm. Her er de viktigste komponentene i varslingssystemet som man trenger for å forstå.

Hvilken fargekode lyser/blinker?

Nesten alle varslingssystemer bruker tre fargede LED-lys for å indikere status på UPS – grønt, gult og rødt. Hvilke LED som lyser kan endre seg ut i fra status, men en av de tre skal ALLTID lyse/blinke. Dersom ingen lamper lyser, står du mest sannsynlig ovenfor et stort problem.

Grønn: “Jeg har det bra” Hvis det grønne lyset er på, tyder det på gode nyheter. Alt er online, godt beskyttet og UPS virker knirkefritt. For å opprettholde denne statusen er det viktig at man har gode rutiner for vedlikehold av UPS og ikke minst dens batterier.

Gul: “Noe skjer – vær oppmerksom” Gult lys kan tyde på at lasten forsynes fra batteriene, at UPS er i bypass-modus eller liknende. Det kan også bety at UPS har feilet på et vis eller er i ferd med å feile. Et eksempel kan være at viften eller andre virksomhetskritiske komponenter, er i ferd med å ”dø ut”.

Man ønsker ikke å vente på at noe slikt skal utvikle seg – før man vet ordet av det, kan et lite problem utvikle seg til å bli et stort. Ring PowerSource med en gang. Hvis vi diagnostiserer problemet som en enkel løsning, kan vi på enkelt vis guide brukeren gjennom dette pr telefon eller epost. Er problemet av en større grad, vil vi kunne komme ut på stedet for å rette feilen.

Rød: “Få noen hit med en gang!” Hvis UPS viser et rødt lys, ring din leverandør av systemet umiddelbart. Systemet ditt har en kritisk feil som trenger å rettes opp i med en gang.

Ingen lys: “Jeg er nede for telling” Igjen, ring din leverandør av systemet umiddelbart. Hvis ingen av lysene er på, betyr det at systemet ikke leverer strøm til tilkoplet utstyr. Det anbefales imidlertid også på det sterkeste at systemet (UPS) vedlikeholdes/gjennomgås før en evt oppstart igjen.

Flertallet av dagens Online UPS har også et display (eller på godt norsk: skjermpanel 🙂 på forsiden, som korresponderer med varsellampene. Hvis en varsellampe tennes, se også skjermpanelets alarmlogg, som i mange tilfeller vil beskrive problemet mer spesifikt.

Hvis du hører en hørbar alarm

I tillegg til LED-lys, leveres de fleste UPS-systemer med en hørbar alarm som varsler deg om en feil/mangler. Dette for at man skal slippe å være avhengig av å se på UPS’en til enhver tid. Disse alarmene blir utløst av alle type feil og mangler. Ideen bak en hørbar alarm er at, etter å ha hørt den, vil du sjekke UPS, hvor LED kan gi mer informasjon. Dernest, evt hente ytterligere informasjon fra skjermpanelet.

Til tross for at de fleste type UPS leveres med både LED, hørbar alarm og i mange tilfeller også et display, kan måten disse er designet og oppfører seg, variere. Riktig og planlagte forebyggende vedlikeholdsrutiner vil uansett sikre et hvert anlegg i lang tid slik at man ikke trenger å bekymre seg for mye.

SNMP-kort – Varsling når som helst, hvor som helst

En UPS-feil begrenser seg ikke til en 0800-1600 arbeidsdag – de kan slå til når som helst. Lydalarmen er flott hvis du er i hørevidde av systemet, men hva hvis du ikke er i umiddelbar nærhet eller for den saks skyld, hjemme? I slike tilfeller kan en SNMP overvåking være en livredder.

Et SNMP-kort kobles til en UPS (egen slot eller i form av en ekstern enhet) og sender et varsel direkte til din datamaskin eller mobil enhet i form av feks en e-post dersom noe går galt. Videre kan de gi en mer detaljert oversikt over en feil, liten som stor. I likhet med andre varsler, ring oss dersom SNMP kortet indikerer en feil slik at vi kan hjelpe deg med å diagnostisere problemet…og om mulig løse det der og da.

Spørsmål til svar dersom du Ringer PowerSource i forbindelse med et varsel

Din UPS varsler/indikerer en feil og man ser det som nødvendig å ringe leverandøren. Hvis du ringer til oss, kommer vi til å stille deg noen spørsmål. Dette vil hjelpe oss med å diagnostisere feilen og muligens løse den sammen med deg over telefonen. Eller, i tilfelle en nødsituasjon, vil vi sende noen ut. Uansett, vær forberedt på å svare på følgende spørsmål:

Hva er UPS inn og utgangsspenning? Denne informasjonen finner man i
displayet.

Hva er batteriets spenning? Du kan også finne informasjonen i displayet. Er
systemet på? Er det et aktiv LED lys? Uansett farge, så er i alle fall systemet oppe og
går så lenge et lys er aktivt.

Hva ser du på din UPS (eller i varsel fra SNMP-kort)? Fortell oss alt du ser eller
hører. Fargen på LED, noen hørbare alarmer, noe som vises i displayet eller på
datamaskinen din – all informasjon er verdifull informasjon som vil hjelpe oss med å
fastslå graden av feilen.

Er det noen strømproblemer eller arbeidet som gjøres i området? Elektriker
arbeider eller andre byggeprosjekter som forekommer i området kan påvirke dine UPS.
For eksempel kan en overspenning som følge av enkelte tilkoplede maskiner/utstyr
påvirke ditt UPS-system.

Er det noe ekstremvær i området? I likhet med anleggsarbeid, kan ekstremvær
som for eksempel et lynnedslag påvirke en UPS.

UPS’en sitt varslingssystem og ikke minst å forstå dette systemet, er nøkkelen til å forebygge og løse feil. Men det er vanskelig å vite hva din UPS prøver å fortelle deg hvis du ikke kan snakke det samme språket. Nå, med denne informasjonen, er du kanskje noe bedre rustet til å forstå en UPS’s alarmer.